Rajdowe samochodowe mistrzostwa świata – WRC powstały w oparciu o rajdy rozgrywane w poszczególnych krajach na całym świecie. Wiele z nich stanowiło wcześniej eliminacje państwowe, co miało miejsce od lat 70. XX wieku. Wówczas też liczono tylko klasyfikację producentów.
Początki WRC
Wskazując na historię rajdów konieczne jest wskazanie, że pierwszym mistrzem świata producentów był Alpine Renault, który zdobył ten tytuł w 1977 roku. Wtedy też po raz pierwszy zastosowano klasyfikację dla kierowców. Co, jednak istotne, forma ta była odmienna od tej stosowanej obecnie, a różnica polegała na tym, że nie przyznawano tytułu mistrza świata. Sama rywalizacja nosiła wówczas nazwę Pucharu FIA Kierowców – z angielskiego FIA Cup for Drivers. Dopiero w 1979 roku przyznano pierwszy tytuł dla mistrza świata w rajdach.
WRC w latach 80. XX wieku
Na początku lat 80. XX wieku pojawiły się nowe samochody stosowane w rajdach – o większej mocy i określane jako te z grupy B. Posiadały napęd na cztery koła. Pierwszym, który wypuścił takie samochody na rynek było Audi. Był to także pierwszy, ogromny sukces w tej dziedzinie, a po nim pozostali producenci zaczęli stosować takie rozwiązania u siebie.
Zobacz też: Formuła I a koronawirus
Grupa A w rajdach WRC
Grupa B nie obeszła się bez tragicznych w skutkach wypadkach. W efekcie została ona zlikwidowana, a od 1986 roku istniała już grupa A. Już rok później stanowiła ona główną grupę dla zespołów, które brały udział w zmaganiach o tytuł mistrza świata.
Era WRC
W 1997 roku przepisy znów uległy zmianie i wprowadzono nową kategorię samochodów. Tym samym WRC zastąpiło serię A. Modyfikacja przepisów miała miejsce 18 lat później. Obecnie regulacje WRC, które opracowała FIA, wskazują zakres dozwolonych przeróbek w stosunku do drogowej wersji pojazdów biorących udział w rywalizacji. Przepisy wskazują ponadto maksymalną moc silnika, minimalną masę pojazdu – 1200 kg i określają zasady bezpieczeństwa w zakresie wyposażenia każdego pojazdu. Silniki mogą mieć moc maksymalnie do 1600 cm³ pojemności, a w praktyce większość aut posiada turbosprężarkę i sekwencyjną skrzynię biegów o wzmocnionej konstrukcji. Samochód oprócz udziału w zawodach musi też móc poruszać się po „normalnych” drogach, by dotrzeć na miejsce zawodów i kolejnych jego odcinków.
Miłośnicy rajdów nie zawsze wiedzą jak wyglądały początki tej dziedziny sportu. Tymczasem historia motoryzacji przynosi wiele ciekawych i zaskakujących danych na temat pierwszych kierowców rajdowych. W drugiej części tego artykułu zawarto ciekawostki z WRC, które zaskoczą nawet najbardziej zagorzałych fanów tego sportu.
Źródła:
- „Statystyki WRC Tytuły” (pol.), cyt. za: www.ewrc-results.com
- „Statystyki WRC Liczba zwycięstw” (pol.), cyt. za: www.ewrc-results.com
- ” WRC.com®| FIA World Rally Championship | Official Website – wrc.com”, cyt. za: wrc.com